Η συνέντευξη του Αλεξάκη στο Έψιλον της 2008-09-14 περί αγίου όρους.
Μία μαφία ντυμένη στα μαύρα
ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ
Ο συΥΥραφέας τού μ.Χ. ξεπερνά το ταμπού που περιβάλλει τη μοναστική πολπεία του Αθω και μιλά για τις απάτες που εκπορεύονται από εκεί.
|
Οι ΠεΡιπέτεlΕς ενός φοιτητή κλασlκής φιλολογίας, που Επισκέπτεται το Αγιον Ορος για να διεξαγάγΕΙ μια έρευνα, Είναι η αφορμή για να ξΕδιπλώσει ο Βασίλης λ/Εξάκης μια σειρά σημαντικών κατηγοριών κατά της Ορθόδοξης Εκκλησίας και των πρακτικών της Εναντίον της αρχαlΟΕλληνlκής κληρονομιάς και του νεΟΕλληνικού κράτους. Στο βιβλίο του μ.Χ. (εκδ. Εξάντας) αναφέρΕI πράγματα σκανδαλώδη, για ένα θέμα που για την Ελληνική πραγματικότητα παραμένΕl ταμπού. Είναι και δlασταυρωμέvα.Ημουν δημοσιογράφος στη "Monde" για δΕκαπέντε χρόνια. Μάλιστα, από Ευσυνειδησία, όταν τελΕίωσα το χειρόγραφο, το έδωσα σε πέντε ιστορικούς και το διάβασαν, για να βεβαιωθώ πως δΕν μου έχει ξΕφύγΕI τίποτα» είναι η αφοπλιστική απάντησή του.
Στη Γαλλία το βιβλίο σας (<μ.Χ.)) πήρε το Μεγάλο Βραβείο της Ακαδημίας. Στην Ελλάδα, που το θέμα είναι σχεδόν ταμπού, τι αvτιδράσεις είχατε; Η αντίδραση από την πλευρά του κόσμου ήταν πάρα πολύ θετική- το διαπίστωσα και στις εκδηλώσεις που έγιναν σΕ βιβλιοπωλεία, σΕ πνΕυματικά κέντρα κ.λπ. Βεβαίως, κάθε φορά υπήΡΧΕ κάποια θεούσα που άρχιζε να λέει ότι δΕν Επιτρέπεται να κάνουμΕ κριτική στη θρησκεία και τα λοιπά είναι άνθρωποι οι οποίοι ταυτίζουν την Ελλάδα μΕ την Ορθοδοξία, σαν να μην μΠΟρΕί κάποιος να είναι Ελληνας και άθΕΟς ή μη ορθόδοξος.
Από την Εκκλησία είχατε αντιδράσεις; Η γΕνική γραμμή (και το ξέρω καλά από μέσα) που έδωσε το Αγιο Ορος, Είναι να μη γίνει λόγος για το βιβλίο, να αποσιωπηθεί, διότι δΕν έχουν απαντήσεις στα σΤΟΙΧΕία που δίνω, δεν μπορούν να τα ανασΚΕυάσουν. Νομίζω πως είναι η στιγμή, δηλαδή, να γίνΕΙ μια μεγάλη συζήτηση στην Ελλάδα μΕ θέμα το διαχωρισμό Εκκλησίας - κράτους, Επιτέλους Διότι το βασικό πρόβλημα είναι ΕΚΕί. ΔΕν μπορούμε να διδάσκουμε την αρχαία φιλοσοφία μέσα σε τάξεις όπου έχουμΕ τον άγιο Αντώνιο ή δεν ξέρω ποιον άλλο. Ή θα έχουμε τους αγίους μέσα στις τάξεις ή θα έχουμπονΣωκράτη, τον Αριστοτέλη, τον Πυθαγόρα. Αυτοί οι δύο κόσμοι δΕν μπορούν να συνεργήσουν είναι η ΠΕλώρια απάτη πάνω στην οποία βασίζεται ο δήθεν νεοελληνlκός πολιτισμός Απάτη, την οποία εξύμνησΕ και η Χούντα. Ολα αυτά περί ελληνοχριστιανικού πολιτισμού είναι απόψεις της άιφας Δεξιάς Οι άνθρωποι της "Ζωήι;" και του Αγίου Ορους Είναι κατά βάσιν ακροδΕξιοί. Αυτό ΕξηγΕί και το ότι συνεργάστηκαν άριστα μπον Χίτλερ και ανάρτησαν φωτογραφίες του σε όλΕς τις μονές.
Συνεργάστηκαν και με αντάρτες, όμως. Ακολουθούν την πολιτική που τους υπαγορΕύουν τα συμφέροντά τους Συμφιλιώθηκαν με τους αντάρτες τη στιγμή που νόμιζαν ότι αυτοί μπορούσαν να κερδίσουν τον Εμφύλιο. Μόλις όμως Είδαν πως χάνουν, το γύρισαν από την άλλη πλευρά. Είχαν υπογράΨΕΙ συμφωνίες και μΕ τους αντάρτες, βεβαίως, για να μη θιγούν τα προνόμιά τους Η μόνιμη πολιτική του Αγίου ορους είναι να κρατήσΕΙ τα προνόμια και τα λεφτά του. Μεγάλη µερίδα της κοινής γνώµης δεν τα γνωρίζει αυτά, είναι απληροφόρητη και οι πολιτικοί δεν τολµούν να τα πουν. Ακόµη και του ΚΚΕ δεν τολµούν να κηρύξουν πόλεµο ενάντια στο Αγιο Ορος. Το Σπίτι του Λαού στον ΠερισσόχτίστηΚΕΕν µέρει µελεφτά που έδωσαν οι µοναχοί.
Εχετε εικόνα πόσο µεγάλη είναι η περιουσία του Αγ. ορους;OXI. Το υπουργείο οικονοµικών περίπου πριν από τρία χρόνια τους ζήτησε τη λίστα των ακινήτων τους σε όλη την Ελλάδα. Αρνήθηκαν να τη δώσουν.
Και τι τα κάνουν οι µοναχοί τόσα χρήµατα, ενώ διαβιούν εν πενία; Το να προσθέτεlς µηδενικά σε έναν λογαριασµό είναι µία εξουσία. Αυτοί µπορεί αύριο να χρηµατοδοτήσουν ένα κόµµα, έναν υποψήφιο. Ετσl εξηγείται, κατά τη γνώµη µου, το ότι καµία κυβέρνηση και το υπουργείο οικονοµικών δεν τόλµησε να διαµαρτυρηθεί όταν σιώπησαν οι µοναχοί και αρνήθηκαν να δώσουν τα στοιχεία. Και το ΠΑΣΟΚ διευκόλυνε σκανδαλωδώς τους Αγιορείτες όταν ο Λαλιώτης απάλλαξε από τη φορολογία όχι µόνο τα µοναστήρια στο Αγιο Ορος, αλλά και τα µετόχια τους. Αυτοί πληρώνουν και τη βενζίνη φτηνότερα από τους άλλους Ελληνεζ. Μιλάµε για αµύθητες περιουσίεζ. Σκεφτείτε ότι εδώ και χίλια χρόνια αυτά τα µοναστήρια δεν έχουν σταµατήσει να κληρονοµούν σπίτια και γη από όλους τους Ελληνες.
Διεκδικούν και δηµόσια περιουσία ... «Οι πολιτικοί µας είναι πεπεισµένοι ότι δεν µπορούν να κυβερνήσουν την Ελλάδα χωρίς τη συγκατάθεση της Εκκλησίας. Κατά συνέπειαν, κανείς δεν τολµά να κηρύξει πόλεµο στο Αγιο Ορος. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος µόνο έκανε ένα πρώτο βήµα, που τους πήρε κάποιες εκτάσεις για να τις δώσει στους πρόσφυγες. Δηλαδή, δεν τους αρκεί αυτή η πελώρια έκταση του Αγίου Ορους, δεν τους αρκεί που έχουν απαλλαγή από κάθε φορολογία, που παίρνουν πουρµπουάρ 2,5 εκατ. ευρώ το χρόνο για τις εκτάσεις που τους πήρε ο Βενιζέλος διεκδικούν και άλλα πράγµατα παντού. Και όλα αυτά µε τι χαρτιά; Με εκείνα που έχουν από τη Βυζαντινή Αυτοιφατορία! Κωµικοτραγικό! Τι σχέση έχει το νεοελληνικό κράτος µε τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, για να τα θεωρεί αυτά νόµιµα;
Εβλεπα κάτι θεολόγους στην τηλεόραση πρόσφοτα, οι οποίοι προβάλλουν το θολό επιχείρηµα, "Εδώ είναι µια πολιτεία χιλίων ετών". Δηλαδή, κάποιος που κάνει απάτες τόσα πολλά χρόνια είναι νόµιµος; Και η µαφία της Ιταλίας έχει µια παµπάλαια ιστορία. Τα µπλέκουν όλα µαζί, βλέπετε, το συναίσθηµα, τη θρησκεία, το Βυζάντιο ... Ολα αυτά έχουν έναν σκοπό: να πλουτίζουν τα µοναστήρια και να µη δίνουν λογαριασµό σε κανέναν. Ο Εφραίµ και ο "υπουργός Οικονοµικών" του, ο Αρσένlος, είναι από τους πλουσιότερους ανθρώπους που υπάρχουν στην Ελλάδα, ίσως και στον κόσµο. Δεν µιλάµε τώρα για κοµποσκοίνια, µιλάµε για πολυκατοικίες στην Πανεπιστηµίου, στηνΤσιµισκή στη Θεσσαλονίκη και παντού».
Γιατί αναφέρετε αυτούς τους δύο; Οι άλλοι µοναχοί δεν έχουν λόγο σε ό, τι ανήκει στη µονή; Οι άνθρωποι των µοναστηριών χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Είναι οι διευθυντές, οι οποίοι διακινούν το χρήµα και αποφασίζουν, και οι οποίοι περιβάλλονται από λακέδες. Η εξουσία ανήκει στον ηγούµενο και στους περί αυτόν. Εχουµε µέσα στα µοναστήρια µια µικρή δικτατορία, όπου αυτοί κάνουν ό,ΤΙ θέλουν και οι υπόλοιποι είναι σούζα, στρατιωτάκια. Ολα τα µοναστήρια είναι πλουσιότατα. Για τη Μονή Βατοπεδίου είναι γνωστότατο, είναι πιο επηρµένοl βέβαlα.
Χρειάζονται λεφτά για αναστηλώσει ς, για ένα σωρό πράγµατα. Εγώ είδα χεlρόγραφα σε άθλιο χάλι στη Μονή Βατοπεδίου, τυλιγµένα σε κουρέλια· δήθεν δεν έχουν τα λεφτά να τα συντηρήσουν, που είναι κι αυτό µία απάτη. Με βάση αυτήν την απάτη έχουν αποσπάσει 300 εκατ. € (ο αριθµός είναι ελεγµένος) από την Ε.Ε. Και το δήθεν ενδlαφέρον τους για τη συντήρηση των µοναστηριών είναι και αυτό απάτη. Από δικά τους λεφτά δεν είχαν κάνει τίποτα, άφηναν τις µονές µlσοκατεστραµµένες και µία από αυτές, η Μονή Σταυρονlκήτα, κινδύνευε να πέσει µέσα στη θάλασσα. Εκαναν µερικά έργα µόνον όταν τους έδωσε η Ε. Ε. λεφτά! Υπάρχεl κι εκείνη η εκκλησία στις Καρυές που έχουν ρίξει τσιµέντο και οι τοιχογραφίες του Πανσέληνου δεν αναπνέουν και καταστρέφονταl. Δεν θέλουν έλεγχο ούτε από το υπουργείο οικονοµικών ούτε και από κάποια ελληνική υπηρεσία που θα µπορούσε να προστατεύσει ορισµένα έργω>.
Γράφετε ότι δεν έχει γίνει ούτε µία αρχαιολογική ανασκαφή στο Αγιο Ορος. Το απαγορεύουν τελείως. Το Αγιο Ορος χτίστηκε σε µια περιοχή όπου υπήρχαν πέντε αρχαίες πόλεις! Εµαθα ότι ένα ολόκληρο άγαλµα βρέθηκε όταν έφτιαχναν καινούργιο πάτωµα στο κελάρι της Μονής Βατοπεδίου και, αντί να το βγάλουν από εκεί, το σκέπασαν µε τσιµέντο και συνεχίζουν να χρησιµοποιούν την ι<άβα. Τόση είναι η περιφρόνηση που έχουν απέναντι στην αρχαιότητα. Ι<αι η άλλη, η περιφρόνηση η µεγάλη, είναι απέναντι στο ελληνικό κράτος. Αυτοί ζουν µε το µύθο της Βυζαντινής Αυτοιφατορίας. Θεωρούν ότι είναι κληρονόµοι µιας αυτοκρατορίας, εξ ου 1<01 τα κείµενα που προβάλλουν για να διεκδικήσουν εκτάσεις.
Είναl χαρακτηριστικό το ότι δεν βλέπει κανείς την ελληνική σηµαία στο Αγιο Ορος· βλέπει µόνο τη βυζαντινή. Η έπαρση, ίσως όχι όλων των ηγούµενων, αλλά τουλάχιστον του Εφραίµ, είναι πελώρια. Θεωρεί ότι είναι πολύ πιο πάνω από τον Ι<αραµανλή αυτός. Αυτή είναι η νοοτροπία της ηγεσίας των µοναστηριών - διότι από κει και κάτω, µε τους νέους καλόγερους, τους δόκιµους, είναι ένα άλλο µεγάλο θέµα, ηθικό, ανθρώπινο. Το ότι υπάρχει µια συνεχής παραβίαση των δικαιωµάτων του ανθρώπου στο Αγιο Ορος είναι βέβαιο.
Τι εννοείτε; Δείτε το σχολείο στις καρυές. Δεν είναι θρησκευτικό, είναι δήθεν κανονικό σχολείο, όπου είναι εγκλωβlσµένα παιδιά 12-18 ετών, τα οποία µεγαλώνουν χωρίς να βλέπουν γυναίκα. Αυτό το τερατώδες πράγµα χρηµατοδοτείται από το υπουργείο Παιδείαςl Εχουµε κατάφωρη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωµάτων. Πώς εγκλωβίζεις παιδιά σ' έναν χώρο όπου δεν υπάρχει ούτε µία γυναίκα; Κανείς δεν τόλµησε να το σχολιάσει αυτό.
Υπάρχει και αρχαιοκαπηλία. Αρχαιότητες που έχουν βρεθεί στο Ορος πουλήθηκαν στο εξωτερικό· εξαφανίζονται µυστη-ριωδώς βυζαντινά εικονίσµατα, τα οποία ύστερα από καιρό βρίσκονται στο Αζερµπα·ιτζάν ή όπου αλλού. Οι πυρκαγlές που ξεσπάνε σε µοναστήρια είναι για να δικαιολογήσουν την εξαφάνιση βυζαντινών εικόνων που έχουν πουληθεί. Το Αζερµπαϊτζάν δΕνΤΟ λέω τυχαία. Η Ιντερπόλκυνηγάει έναν µοναχό που κατέφυγε εκεί.
Αναφέρετε και για αυτοκτονίες µοναχών ... Εχουν αυτοπυρποληθεί µοναχοί και, µάλιστα, την ηµέρα του Πάοχα. Οι αυτοκτονίες είναι συχνό φαινόµενο. Αυτό δεν βγαίνει έξω, δεν επεµβαίνει κανένας αναιφιτής ή εισαγγελέας. Αµφιβάλλω αν οι ίδιοι οι γονείς των παιδιών αυτών το ξέρουν. Εχουν δικαίωµα ζωής και θανάτου πάνω στους νεαρούς που βρίσκονται εκεί, οι οποίοι συχνά, όπως συµβαίνει στο στρατό, όπως συµβαίνει και στις φυλακές, περνάνε πάρα πολύ σοβαρές κρίσεις.
Δεν βρήκατε κατάνυξη, πνευµατική ανάταση ή µια θετική στάση ζωής; Βρήκα µερικούς συµπαθείς µοναχούς, συνήθως πολύ ηλικιωµένους, που δεν ενδιαφέρονται για το χρήµα, δεν ενδlαφέρονται για τη µαφία που λειτουργεί εκεί και έχουν µεγάλο πρόβληµα µε την κατάντια των µοναστηριών. Βεβαίως, αυτοί πιστεύουνκαι αυτό είναι σεβαστό. Δεν είναι σεβαστό, όµως, να εξαπατά κανείς το ελληνικό δηµόσιο ή να ασκεί πολιτική εξουσία.Δυστυχώς, το κυρίαρχο στοιχείο του Αγίου Ορους είναι το ενδιαφέρον για τα οικονοµικά. Ο µανδύας του µοναχού lφύβεl πίσω του µια µορφή θρησκευτικού καπιταλισµού, ο οποίος είναι σκληρότατος. Είναι χαρακτηριστικό ότι, παρά τις τεράστιες περιουσίες που έχουν αυτοί οι άνθρωποι (που ισχυρίζονται ότι είναι άνθρωποι του Θεού), δεν κάνουν κανένα κοινωφελές έργοl Θα µπορούσαν να χρηµατοδοτούν γηροκοµεία, νοσοκοµεία, ορφανοτροφεία ... Ούτε στους Πελοποννήσιους, όταν κάηκαν τα σπίτια τους, δεν έδωσαν κάτι. Αν οι ίδιοι σέβονταν λίγο περισσότερο τη θρησκεία τους, αν φέρονταν λίγο καλύτερα σε σχέση µε τις αρχές αυτής της θρησκείας, θα τους σεβόµουν κι εγώ λίγο παραπάνω. Αλλά εδώ µιλάµε για µια αλητεία, µία µαφία ντυµένη στα µαύρα!»